در این مقاله سعی داریم تا با معرفی برندبوک ، بتوانیم مختصر اطلاعاتی را در مورد ساختار برندبوک و هدف از ایجاد آن به شما عزیزان ارائه دهیم . همانطور که می دانیم برای شکل گیری هر مجموعه ای از کسب و کار و خدمات ، لازمه اصلی و حیاطی آن شناخت اهداف و رویکرد آن مجموعه می باشد . از لحاظ تکنیکال باید بدانیم که استراتژی آن مجموعه از کجا شروع می شود و چه اهداف و چه بینشی را در سر دارد . آنچه که مبرهن می باشد اینست که بدون یک نقشه راه و اصول کاربردی نمی توان یک مجموعه کوچک و یا یک ارگان بزرگ را به خواسته ها و اهداف خود نزدیک کرد . مگر آنکه با بکارگیری متخصصان امر و اصول کاربردی با فرآیند های منظم و تندیده در دل هم این امر مهم را محقق ساخت .
برند چیست ؟
برند در حقیقت کلی ، نوعی گرایش ، احساس ، خاطره و حس وجودی یک رفتار مجموعه پس از بدست رسیدن به آن خدمت و کالا بدست جامعه هدف می باشد . برند را می توان نوعی حس خوب رسیدن به آنچه که مخاطب در ذهن خود تداعی کرده است . برند تعریف یک لوگو و یا یک قانون و یا یک محصول نیست بلکه خلاصه تولید قوانین ، رفتار ها ، خدمات ، نگاه ها ، احساسات ، تفکرات ، آرمانها ، اهداف ، شیوه ها ، اعتماد سازی ها ، فرهنگ ، ارزش سازی ، یکپارچگی سازی و دیدگاه های یک مجموعه در راستای جذب جامعه هدف در نگاه به کمال رسیدن می باشد .
در ادامه به ساختار کلی یک برندبوک که همان راهنمای بصری می باشد می پردازیم .
ساختار یک برند بوک
- تاریخچه شخصیت و اهداف برند
- ماموریت، چشم انداز و ارزش های برند
- شعار برند ( پیام برند )
- شخصیت برند
- چگونگی استفاده از لوگو ( باید ها و نبایدها )
- فونت اختصاصی برند
- هارمونی رنگی و قوانین استفاده
- دستور العمل جایگذاری
برای اطلاعات بیشتر درباره لوگو می توانید به این صفحه سربزنید.
نمونه برندبوک سازمانی شرکت سیسکو و قواعد استفاده شده در ساختار راهنمای بصری
برای اطلاعات بیشتر درباره هارمونی رنگ می توانید به این صفحه سربزنید.
دستورالعمل های ارتباطی
- زبان : زبان مشتری و بازار هدف شما چیست و یا به عبارتی زبان برندتان چیست؟
- دستور زبان و قالب بندی : اختصارات، اعداد، حروف بزرگ، اختصارات، زمانها و عناوین
- قابلیت خواندن : جملات پیچیده یا ساده و کوتاه
- سبک : فنی / غیر فنی، رسمی / گاه به گاه / عامیانه
- تن صدا : (منطقی / احساسی، صمیمی / دور، جدی / طنز آمیز و غیره)
- ایمیل : ساختار ایمیل، امضای ایمیل
- راهنمای سبک ویرایشگری : دستورالعمل، قالب بندی و ساختار برای پست های وبلاگ
- رسانه های اجتماعی : هدف، ارسال زمان، نوع پست، برای هر کانال اجتماعی
دستورالعمل های بصری و گرافیکی
- لوگو : رنگ، قرار دادن، تغییرات، اندازه و نسبت، نمونه هایی از سوء استفاده از لوگو
- رنگ های اصلی و مکمل آرم
- مشخصات نشانه و تبلیغات در فضای باز مانند استند و بیلبورد
- Brandmark : رنگ، زمان و جایی که از آن استفاده کنید
- تگن : جایی که باید نمایش داده شود
- رنگ ها : رنگ های نام تجاری اولیه ، همچنین رنگ های ثانویه و پالت رنگ های دقیق با شماره پنتون
- تایپوگرافی : فونت های شرکتی برای سرفصل ها و متون بدن و غیره
- عکاسی : سبک عکاسی، دستورالعمل های تصویر
- گرافیک : آیکون ها، الگوها، بافت ها
- طرح بندی و شبکه های طراحی برای پروژه های چاپی و وب
- دستورالعمل بروشور
- نمونه های بصری برای حمایت از هر قانون (ارائه نمونه هایی از استفاده مناسب و نامناسب برای وضوح)
بهترین زمان برای نوشتن برند بوک
بهترین زمان برای طراحی و نوشتن کتابچه برند، زمانیست که توسط یک آژانس برندینگ، همزمان با آغاز فعالیتهای آژانس بازاریابی (که با آن کار میکنید) و همزمان با طراحی لوگوی شما نوشته شود. به این صورت فعالیتهای شما یکپارچگی بیشتری خواهند داشت.
برند بوک، قابل تغییر است!
پس از نوشتن برند بوک، ایرادی ندارد که بعدا بخواهید بازهم روی آن کار کنید. به طور مثال برای بهبود و توسعه برندتان، میتوانید یک گرافیست را (ترجیحا گرافیستی که کار طراحی برند بوک شما را انجام داده) به کار بگیرید و اگر لازم شد، تغییراتی را در برند بوک خود اعمال کنید. همواره راه را برای بهتر شدن خودتان و برندتان باز نگه دارید. (بهتر است همهی این مراحل را به یک آژانس برندینگ بسپارید.)
برند بوک، برای جلوگیری از اتلاف هزینه
برای بازاریابی، تبلیغات، برندینگ و تقریبا همهی فعالیتهای ترویجیتان، شما به سوم شخصهایی مانند گرافیستها، کپی رایترها، تبلیغات چیها و… نیاز خواهید داشت.احتمال بسیار زیادی وجود دارد که اگر خودشان بخواهند برای شما به صورت سرخود، یک بنر، شعار، بیلبورد، لیوان و… طراحی کنند، مفهوم اصلی برند زیر سوال می رود .
المان های اصلی برند که در برند بوک باید مورد توجه قرار گیرند چه مواردی هستند؟
استانداردهای هر برند که در کتابچه برند لحاظ می شوند، چکیده ایست از هر آنچه که به برند مرتبط است، از استراتژی های برندینگ، فونت، تم نوشتاری، رنگ و لحن تعامل در فعالیت های بازاریابی با مخاطبین گرفته تا کوچکترین المان های هویت برند (Brand Identity) که در لوگو و یا شعار نام تجاری وجود دارد.
چرا کتابچه برند مهم است؟
هر شرکت و سازمانی برای اطمینان از اینکه پیام برند از طریق تمام فعالیت های بازاریابی و کانالهای ارتباطی اش به صورت یکسان بیان می شود، نیازمند برند بوک یا همان کتابچه برند است. همچنین برای اطمینان از اینکه تمام محتوای بصری فعالیت های برند در ارتباطات و بازاریابی و درهنگام بیان هویت برند، یکپارچه لحاظ شوند. ( یعنی هر آنچه که مخاطب از برند می بیند و دریافت می کند. )
کتابچه برند با توجه به دو نکته فوق به تیم نوآوری و خلاقیت و برندینگ کمک می کند تا بتوانند فعالیت های جدید بازاریابی و متنوع برندینگ را با تمرکز بر المان های اصلی برند، به گونه ای لحاظ نمایند که با هسته برند هم راستا باشد و هویت برند دچار تغییر نشود.
دفترچه برند به تیم برندینگ شرکت در هنگام برون سازی برخی از فعالیت های برند به آژانس های بازاریابی کمک می کند، چرا که تیم های بازاریابی با صرف زمان کمتری، با هسته برند و نوع استراتژی های آن آشنا خواهند شد.
کتابچه برند برای چه کسانی در شرکت لازم است؟
کتابچه برند که حاوی تمام استاندارهای اصلی برند است، می تواند برای تمام کسانی که به نوعی با برند مذکور سروکار دارند، مفید باشد.از کارکنان شرکت گرفته تا اعضای دپارتمان بازاریابی و برندینگ، طراحان وب، تیم تحقیق و توسعه، و تیم های بازاریابی هم یار با برند در فعالیت های تبلیغاتی.
چه کسانی می توانند در تهیه کتابچه برند نقش داشته باشند؟
دپارتمان بازاریابی و برندینگ با توجه به نظرات تیم مدیریت در تهیه، تدوین، بازنگری و توسعه کتابچه برند بیشترین نقش را در تهیه ی آن دارند. گاهی برای توسعه و بهبود استاندارهای برندبوک از مشاوران بازاریابی و یا شرکتهای بازاریابی نیز دعوت به همکاری می شود، چرا که گاهی نحوه تحلیل و نگرش آنها با توجه به تجربیات و همکاری با سایر برندها در این زمینه موجب می شود که نکاتی ارزنده که از دید تیم بازاریابی برند در داخل شرکت به دور مانده را یادآوری شود، که می تواند در توسعه و بهبود برند و فعالیت های آتی آن بسیار موثر باشد.
برگرفته از وب سایت ترسیم ایده www.tarsimeideh.ir
طراحی و گرافیک : https://www.vahidvalizadeh.ir